Käsittelemme palveluiden strateginen johtaminen-kurssillamme erilaisia kurssilla hyödynnettäviä työkaluja. Ajattelin avata näistä työkaluista blogissani yhtä hieman tarkemmin ja valitsin aiheeksi ketterän strategian. Ketterän strategian piirteitä voi kaivaa esiin hieman myös edellisessä postauksessani, jossa kerroin NÄKY-Vaikuttamisiltapäivän aiheista..
Ketterä
strategia tarkoittaa yrityksen kykyä reagoida eteen tuleviin haasteisiin ja
mahdollisuuksiin. Se on yrityksen rohkeutta hypätä mukaan muutoksiin sekä kykyä
selviytyä arvaamattomista yllätyksistä. Yritysten toimintaympäristöt sekä – tavat
muuttuvat koko ajan, jonka vuoksi yritysten suunniteltu strategia muuttuu aina
jollain tasolla toteutuneesta strategiasta. Tämä tarkoittaa sitä, ettei
perinteinen strategia enää riitä, vaan strategian täytyy olla ketterä. Ollakseen
kilpailukykyinen, ketteryys on yritykselle välttämättömyys.
Perinteisen
strategian sijaan yrityksen pitäisikin keskittyä strategisen ketteryyden
maksimoimiseen. Tämä edellyttää, että yrityksen on luovuttava kontrollista,
hyväksyttävä liiketoimintaan liittyvä epävarmuus sekä varmistaa yrityksen
jatkuva kehitys ja uusiutuminen.
Perinteinen strategia on enemmänkin tarkka suunnitelma, johon liittyy
asiakirjoja ja se perustuu analyyseihin ja muodollisuuksiin. Ketterä strategia
sen sijaan perustuu vuoropuheluun, suunnitteluun sekä perustuu testaamiseen
käytännössä. Ketteryys mahdollistaa kilpailijoiden ohittamisen, uusien
markkinoiden luomisen sekä kilpailutavan uudistamista. Lukiessasi voit pohtia,
onko strateginen ketteryys saanut jo paikkansa yrityksessänne? Nyt on sen aika!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti