maanantai 27. maaliskuuta 2017

Perinteinen vs. Ketterä


Käsittelemme palveluiden strateginen johtaminen-kurssillamme erilaisia kurssilla hyödynnettäviä työkaluja. Ajattelin avata näistä työkaluista blogissani yhtä hieman tarkemmin ja valitsin aiheeksi ketterän strategian. Ketterän strategian piirteitä voi kaivaa esiin hieman myös edellisessä postauksessani, jossa kerroin NÄKY-Vaikuttamisiltapäivän aiheista.. 

Ketterä strategia tarkoittaa yrityksen kykyä reagoida eteen tuleviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Se on yrityksen rohkeutta hypätä mukaan muutoksiin sekä kykyä selviytyä arvaamattomista yllätyksistä. Yritysten toimintaympäristöt sekä – tavat muuttuvat koko ajan, jonka vuoksi yritysten suunniteltu strategia muuttuu aina jollain tasolla toteutuneesta strategiasta. Tämä tarkoittaa sitä, ettei perinteinen strategia enää riitä, vaan strategian täytyy olla ketterä. Ollakseen kilpailukykyinen, ketteryys on yritykselle välttämättömyys.

Perinteisen strategian sijaan yrityksen pitäisikin keskittyä strategisen ketteryyden maksimoimiseen. Tämä edellyttää, että yrityksen on luovuttava kontrollista, hyväksyttävä liiketoimintaan liittyvä epävarmuus sekä varmistaa yrityksen jatkuva kehitys ja uusiutuminen.  Perinteinen strategia on enemmänkin tarkka suunnitelma, johon liittyy asiakirjoja ja se perustuu analyyseihin ja muodollisuuksiin. Ketterä strategia sen sijaan perustuu vuoropuheluun, suunnitteluun sekä perustuu testaamiseen käytännössä. Ketteryys mahdollistaa kilpailijoiden ohittamisen, uusien markkinoiden luomisen sekä kilpailutavan uudistamista. Lukiessasi voit pohtia, onko strateginen ketteryys saanut jo paikkansa yrityksessänne? Nyt on sen aika!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti