NÄKY-työpajassa käsittelimme tälläkin kertaa mielenkiintoisia aiheita, joista ajattelin kirjoitella mieleenpainuvimpia asioita blogiin. Ensimmäisenä mieleen jäi ennakointi sekä kuinka muutossignaaleihin on reagoitava. Teknologian kehitys ja digitalisaatio pakottavat ennakoivaan työotteeseen joka päivä. Työpajan aiheet yhdessä kokosivat todella kattavan kokonaisuuden, josta sai todella paljon irti.
Päivittäinen asiakaskäyttäytymisen muutos pakottaa meidät
joustavaan toimintaan ja toimintatapojen muuttamiseen. Nykypäivänä asiakkaat
näkevät asioita ja saavat päähänsä asioita. Voitaisiin sanoa, ettei nykypäivänä
ole rajoja siihen, mitä asiakkaat vaativat. Asiakkaan toiveisiin on vastattava
ennen kuin kilpailija vastaa niihin. Tämän vuoksi kehitys on pakollista ja
ennakointi välttämätöntä. Kilpailu kiristyy kokoajan- businessmaailmassa eletään nopeat syövät hitaat periaatteella.
"Muutossignaaleihin on reagoitava, jotta vuoden päästä ollaan vielä
elossa."
Asiakaskäyttäytyminen ja sen ymmärtäminen vaatii yritykseltä
älykkäitä liikkeitä. Yrityksen ja asiakkaan on puhuttava samaa kieltä, jotta
voidaan ymmärtää mitä asiakas haluaa- on tultava asiakkaan tasolle. Asiakas on
tunnettava ennen kuin lähdetään muuttamaan asioita. Ei arvailla mitä asiakas
haluaa, vaan tehdään asioita yhdessä kehittäen. Monet yritykset järjestävätkin asiakasworkshoppeja, jotta osattaisiin vastata
asiakkaiden odotuksiin. Asiakas otetaan mukaan suunnitteluun, joka antaa
asiakkaalle myös kuvan siitä, että hänen toiveistaan välitetään.
Muutosvoimien kanssa maltti on valttia. Miksi? On
mahdollista, että yritys on liian ajoissa tekemässään ennakoinnissa. Yritys voi
kohdata tilanteen, jossa asiakas on kiinnostunut myynnissä olevasta tuotteesta,
mutta myynti ei käy. Tuote voidaan ottaa sivuun ja laittaa neljän vuoden päästä
uudelleen myyntiin ja kauppa käy. Yrityksessä ei pidä uskoa siihen, että trendi
pamahtaa heti, vaan on muistettava se kallisarvoinen maltti. Trendin toteutuminen vaatii syntyäkseen monia
asioita, kuten markkinavetoa, teknologian kehittymistä sekä medialla on todella
suuri merkitys trendin toteutumiseen. Ennakointi on siis haastavaa, sillä myös ajoitus on oltava kohdallaan.
Tulevaisuuteen voidaan suhtautua yrityksissä eri tavoin. Toinen tapa on
miettiä päät puhki, että mitähän tuolla jossain on ja koitetaan siinä sitten ennakoida, että
mitähän siellä tapahtuu. Toinen skenaario on ajatella, että joka ikinen asia
mitä tehdään nyt, vaikuttaa siihen mitä meillä tulevaisuudessa on.
Todellisuudessa liiketoiminnan muuttaminen voi tarkoittaa yhden ranskalaisen
viivan muuttamista, aina ei vaadita suuria muutoksia. Kun lähdetään
vaikuttamaan trendeihin, pitää katsoa sekä pitkälle, että lähelle.
Lähteet:
https://www.google.fi/search?q=muutossignaalit&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiCmbSdsJXUAhVBDCwKHQdHA3QQ_AUIBigB&biw=1708&bih=824#tbm=isch&q=ennakointi&imgrc=yWMYvcsKNwss3M:
Lähteet:
https://www.google.fi/search?q=muutossignaalit&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiCmbSdsJXUAhVBDCwKHQdHA3QQ_AUIBigB&biw=1708&bih=824#tbm=isch&q=ennakointi&imgrc=yWMYvcsKNwss3M:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti