maanantai 29. toukokuuta 2017

NÄKY-työpaja, osa 2


NÄKY-työpajassa käsittelimme tälläkin kertaa mielenkiintoisia aiheita, joista ajattelin kirjoitella mieleenpainuvimpia asioita blogiin. Ensimmäisenä mieleen jäi ennakointi sekä kuinka muutossignaaleihin on reagoitava. Teknologian kehitys ja digitalisaatio pakottavat ennakoivaan työotteeseen joka päivä. Työpajan aiheet yhdessä kokosivat todella kattavan kokonaisuuden, josta sai todella paljon irti.

Päivittäinen asiakaskäyttäytymisen muutos pakottaa meidät joustavaan toimintaan ja toimintatapojen muuttamiseen. Nykypäivänä asiakkaat näkevät asioita ja saavat päähänsä asioita. Voitaisiin sanoa, ettei nykypäivänä ole rajoja siihen, mitä asiakkaat vaativat. Asiakkaan toiveisiin on vastattava ennen kuin kilpailija vastaa niihin. Tämän vuoksi kehitys on pakollista ja ennakointi välttämätöntä. Kilpailu kiristyy kokoajan- businessmaailmassa eletään nopeat syövät hitaat periaatteella.


 "Muutossignaaleihin on reagoitava, jotta vuoden päästä ollaan vielä elossa."

 

Asiakaskäyttäytyminen ja sen ymmärtäminen vaatii yritykseltä älykkäitä liikkeitä. Yrityksen ja asiakkaan on puhuttava samaa kieltä, jotta voidaan ymmärtää mitä asiakas haluaa- on tultava asiakkaan tasolle. Asiakas on tunnettava ennen kuin lähdetään muuttamaan asioita. Ei arvailla mitä asiakas haluaa, vaan tehdään asioita yhdessä kehittäen. Monet yritykset järjestävätkin asiakasworkshoppeja, jotta osattaisiin vastata asiakkaiden odotuksiin. Asiakas otetaan mukaan suunnitteluun, joka antaa asiakkaalle myös kuvan siitä, että hänen toiveistaan välitetään.


Muutosvoimien kanssa maltti on valttia. Miksi? On mahdollista, että yritys on liian ajoissa tekemässään ennakoinnissa. Yritys voi kohdata tilanteen, jossa asiakas on kiinnostunut myynnissä olevasta tuotteesta, mutta myynti ei käy. Tuote voidaan ottaa sivuun ja laittaa neljän vuoden päästä uudelleen myyntiin ja kauppa käy. Yrityksessä ei pidä uskoa siihen, että trendi pamahtaa heti, vaan on muistettava se kallisarvoinen maltti. Trendin toteutuminen vaatii syntyäkseen monia asioita, kuten markkinavetoa, teknologian kehittymistä sekä medialla on todella suuri merkitys trendin toteutumiseen. Ennakointi on siis haastavaa, sillä myös ajoitus on oltava kohdallaan.




Tulevaisuuteen voidaan suhtautua yrityksissä eri tavoin. Toinen tapa on miettiä päät puhki, että mitähän tuolla jossain on ja koitetaan siinä sitten ennakoida, että mitähän siellä tapahtuu. Toinen skenaario on ajatella, että joka ikinen asia mitä tehdään nyt, vaikuttaa siihen mitä meillä tulevaisuudessa on. Todellisuudessa liiketoiminnan muuttaminen voi tarkoittaa yhden ranskalaisen viivan muuttamista, aina ei vaadita suuria muutoksia. Kun lähdetään vaikuttamaan trendeihin, pitää katsoa sekä pitkälle, että lähelle. 


Lähteet: 
https://www.google.fi/search?q=muutossignaalit&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiCmbSdsJXUAhVBDCwKHQdHA3QQ_AUIBigB&biw=1708&bih=824#tbm=isch&q=ennakointi&imgrc=yWMYvcsKNwss3M:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti