sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Onnelliset asiakaskokemukset luovat onnellista liiketoimintaa



Aiemmissa postauksissani olen sivunnut asiakaskokemusta, joten päätin kirjoittaa aiheesta oman postauksen. Asiakaskokemus on noussut yhdeksi tärkeimmistä yrityksen valttikorteista ja sen merkitys korostuu koko ajan. Asiakaskokemus on yritykselle mahdollisuus, kilpailutekijä. Asiakas voi saada samaa hyvää palvelua monesta eri yrityksestä, mutta kilpailijoista erottautuminen mainiolla asiakaskokemuksella on todellinen kilpailutekijä. Mainiolla asiakaskokemuksella sitoutetaan asiakkaita, sillä tyytyväinen asiakas palaa suurella todennäköisyydellä takaisin.Moni asiakas on myös valmis maksamaan enemmän tuotteesta, jos he kokevat saavansa palvelua, joka ylittää heidän odotuksensa.

”The customer’s perceptions and related feelings caused by the one-off and cumulative effect of interactions with a supplier’s employees, channels, systems or products.” (Gartner)

Asiakaskokemus on käsitteenä laaja, sillä se pitää sisällään paljon asioita. Prosessina asiakaskokemus alkaa paljon aikaisemmin kuin vasta kun asiakas on ostamassa palvelua tai tuotetta. Se alkaa tarpeesta. Se, millaiseksi asiakkaan asiakaskokemus muodostuu, on paljon yritysten toiminnasta ja tavoista kiinni. Kun yritys päättää lähteä erottautumaan kilpailijoistaan asiakaskokemuksella, on huomioitavia asioita paljon. Tärkeintä on, että yrityksen sisällä on selkeät tavoitteet sekä sitoutunut henkilöstö tavoittelemaan yhteistä päämäärää, mainiota asiakaskokemusta asiakkaalle.

Asiakaskokemus on jokaiselle ihmiselle yksilöllinen. Koemme asiat eri tavoin, jolloin syntynyt asiakaskokemus eroaa meidän jokaisen välillä. Yritykset eivät tähtääkään yhteen samaan muottiin suunniteltuun asiakaskokemukseen, vaan tavoite on aikaan saada positiivinen asiakaskokemus jokaiselle asiakkaalle, ja parhaimmassa tapauksessa odotuksia ylittävään lopputulokseen. Kun yrityksessä saadaan asiakaskokemus kohdalleen, on vaikutukset positiiviset koko yrityksen toiminnalle.

Lähteet: 

https://www.google.fi/search?q=hyv%C3%A4+asiakaskokemus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjhw9-IlJPUAhXLDywKHbnsAuEQ_AUIBigB&biw=1708&bih=824#imgrc=iVPwe5UuEcj8zM:

http://www.talouselama.fi/kumppaniblogit/tieto/mista-rakentuu-hyva-asiakaskokemus-3450532 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti